Blogg

Slik jobber vi for å skape enkle ladeopplevelser!

Her kan du lese hvordan vi i Kople jobber med utvikling av betalingstjenester, kommunikasjon, og selve utformingen av ladestedene våre - for å gjøre det enklere å lade hos oss.

Utbygger

25. mai 2022

Det er viktig for oss å lytte til kundene, og vi jobber hele tiden med å optimalisere ladeopplevelsen basert på innspillene vi får. Det gjelder i utviklingen av betalingstjenester, kommunikasjon og ladesupport, og selve utformingen av ladestedene våre. 

 

Tilgjengelighet for alle brukergrupper

Vi har innført flere tiltak for universell utforming og bedre tilgjengelig lading for alle:

  • Lange kabler, slik at de når frem til ladeuttaket på alle biler.
  • Kabeloppheng for å gjøre tunge og lange ladekabler enkle å håndtere, og unngå at de fryser fast i bakken.
  • Rullestolrampe opp på fundamentet til hurtig- og lynladere. Eventuelt legger vi fundamentet ned i bakken, slik at vi unngår kanter. 
  • På steder hvor det passer bygger vi ladeøyer, slik at kjøremønsteret blir enkelt - også for de med henger eller el-lastebil.


Foto: Vi bygger gjerne ladeøyer, slik at kjøremønsteret er enkelt – også for el-lastebiler! Ladekablene er lange nok til å nå frem, og holdes oppe av kabelholdere. 

 

Komfort på ladestedet

Tidlig i ladeanleggenes historie, var god belysning en bonus. Dette er nå en selvfølge på alle ladesteder. Takoverbygg er det derimot mindre av.. Vi jobber med ulike utforminger av takoverbygg, slik at det skal passe inn med både området rundt, og selve ladeanlegget. Slik blir triveligere å lade, i all slags vær! 

Flere lokasjoner har nå fått støvsuger, slik at elbilistene kan benytte ladetiden ekstra fornuftig.

Det viktigste for en komfortabel ladeøkt er tilbudet rundt laderne. Dette er det våre lokasjonseiere som står for, med gode servicetilbud, aktiviteter og godt generelt vedlikehold av hele lokasjonen (som snømåking, søppelhåndtering og utvikling av lokasjonen). Slik kan kundene velge å lade på et sted hvor de likevel ønsker å stoppe for å benytte servicetilbudet eller oppleve lokasjonen. Vi sørger for at ladestedet er synlig i de mest brukte kartløsningene, i tillegg til ladekart fra ladetjenesteleverandører. Våre markedsførere bidrar med å tiltrekke brukere til lokasjonen, og utformer tilpasset kommunikasjon ut til kundegruppen til lokasjonseieren.

 

Enklere betalingsløsninger for lading

Vi jobber med å stadig utvikle våre betalingsløsninger, slik at de er både enkle og fremtidsrettet. I dag tilbyr vi disse betalingsløsningene:

Mange spør hvorfor vi ikke har installert kortterminaler på laderne. De største aktørene innen betalingsløsninger mener at bruk av plastkort som betalingsmiddel på kortterminaler forsvinner i løpet av få år. Vi mener derfor at behovet for enkel dropin betaling kan løses enda bedre enn med en "gammeldags kortterminal", og jobber hele tiden for å optimalisere de løsningene som vi tilbyr i dag. 

Hvorfor tilbyr vi lading gjennom andre ladetjenester?

De som lader med andre ladetjenesteleverandører hos Kople, både finner laderne enkelt, og kommer raskt igang med ladeøkten - med samme app/ladebrikke som de benytter hos andre ladeoperatører. Vi jobber stadig for å få flere samarbeidspartnere på dette.

Dette er et viktig skritt på veien mot en enklere ladeopplevelse, og en forutsetning for å kunne implementere løsninger som plug&charge i fremtiden. Med plug&charge vil brukerne kun trenge å plugge bilen i laderen, og bilen vil selv identifisere seg for lading. Denne teknologien mener vi at vil gi de mest sømløse ladeopplevelsene, og er derfor en pådriver for å få til dette i fremtiden. 


Foto: Koples ladere er åpnet for andre ladetjenester, slik at kundene kommer raskt igang med ladeøkten med samme app/ladebrikke som de er vant med å bruke.

 

Fargekoding av laderne

På våre hurtigladesteder fargekoder vi laderne. Slik blir det enkelt for elbilistene å velge rett lader til sin bil og ladebehov når man ankommer ladestedet. Dette gir enklere kjøremønster på lokasjonen, og minsker frustrasjon hos kundene. I tillegg blir laderne enklere å se! 

Slik er Kopes fargekoder: 

  • Lynladere med CCS plugg og effekt over 150kW er gule
  • Hurtigladere med Chademo og CCS og effekt under 150kW er grønne
  • Noen ladere tilbyr en kombinasjon av lynlading med CCS, og hurtiglading med Chademo. Disse laderne er derfor merket med begge fargene! 

 

Vil du bygge et ladeanlegg med Kople? 

Kople skal bygge over 400 hurtig- og lynladere de neste to årene. Samtidig jobber vi med å opprette ladetilbud på destinasjoner og hotell, slik at elbilistene kan lade der de likevel stopper for å oppleve noe annet. Vi ser hele tiden etter flere lokasjonseiere som ønsker å skape et attraktivt tilbud til kundene sine, hvor elbillading er en naturlig del av helheten.

Har du en lokasjon som passer? Da vil vi gjerne snakke med deg! Send inn skjemaet nederst på siden, så kontakter våre rådgivere deg snart! 

Relaterte blogginnlegg

Elbillading ved AKAs næringsbygg
7. april 2022

Elbillading ved AKAs næringsbygg

AKA er et av Norges største private eiendomsfirma, med 230 næringseiendommer i sin portefølje. For å gi et attraktivt tilbud til både kunder og leietakere, har de installert elbilladere fra Kople ved mange av deres næringsbygg.

HurtigladereUtbyggerReferanse
Ladeanlegg YX Siljan
14. mars 2022

Ladeanlegg YX Siljan

Siden utviklingen i bilbransjen peker den veien den gjør, var det en selvfølge for driverne på YX Siljan å installere et fremtidsrettet ladeanlegg. Etter en vurdering av flere ladeoperatører, falt valget på Kople.

HurtigladereUtbyggerReferanse
Fremtidens destinasjoner er ladbare
6. januar 2022

Fremtidens destinasjoner er ladbare

Elbileiere planlegger stoppesteder og destinasjoner basert på hvor det er enkelt å lade, fordi elbillading skjer samtidig som vi handler, opplever en destinasjon, eller sover på hotell. Sørg for at det blir enkelt å velge din destinasjon ved å legge til rette for elbillading!

DestinasjonsladerUtbyggerHurtigladere

Book en samtale om ladeanlegg!

Send inn skjemaet, så kontakter en av våre rådgivere deg snart

Hva leter du etter?