Blogg

Hvordan få best mulig effekt når du skal lade elbilen?

Lurer du på hvorfor du ikke får den effekten som står på laderen når du skal lade elbilen? Dette kan du gjøre for å oppnå høyere ladeeffekt!

Lading

31. mars 2021

Hva begrenser ladeeffekten?

Når ladeøkten startes, gjør laderen en sikkerhetssjekk med bilen, hvor bilens batteri «bestemmer» hvor mye strøm den kan ta imot fra laderen.

Effekten vil variere i løpet av ladetiden. Dette kaller vi bilens ladekurve. Hvis batteriet ditt nærmer seg fullt, vil bilen lade tregere. Det er forskjellig fra bil til bil når effekten går ned, stort sett mellom 80 og 90%, men noen biler senker effekten helt fra 50%. Hvis bilen er nært tom for strøm, det vil si under 10%, vil også ladeeffekten være lavere fra start. 

Hvis batteriet til bilen er kaldt eller veldig varmt, vil det lade mye saktere. Noen biler har temperaturkontroll til batteriet, som gjør at du kan lade effektivt.

Hvis flere lader på samme lader eller anlegg, vil strømmen ofte fordeles mellom dere som lader, slik at alle bilene får strøm. Slik lastbalansering er vanlig i borettslag/sameier, eller i offentlige parkeringsanlegg.

 

Hvordan får du høyest mulig effekt på ladingen?

Best effekt oppnås ved å lade når batteriet i bilen er varmt, og ganske tomt. Vi anbefaler at ladeøkten ved hurtig- og lynlading stoppes ved 80-90%, da det er da de fleste biler «skrur ned» hvor mye effekt de kan ta imot. Derfor er det dyrt å fullade på en hurtiglader. Vi anbefaler normallading dersom du trenger å fullade bilen.

 

Velg en lader som passer til din elbil

Det lureste er alltid å velge en lader som passer til din bil og ditt batteri. En lynlader er ofte dyrere å lade på enn en hurtiglader. Dersom bilen din uansett ikke kan ta imot denne kapasiteten, kan det derfor være lurt å lade på en hurtiglader i stedet. Den vil gi deg godt med strøm, men til lavere totalpris. På våre ladesteder ser du forskjell på laderne når du kjører inn på lokasjonen. Lynladere er gule, og hurtigladere er grønne.

 

Les mer: Disse spørsmålene får vårt kundesenter oftest!

 

Ulike typer strøm og bilens ombordlader

Normalladere og hjemmeladere har annen type strøm enn batteriet i bilen. Alle biler har derfor en ombordlader, som "oversetter" strømmen fra laderen, slik at bilen kan ta den imot.  Forskjellige biler har ulik effekt på ombordladeren, som bestemmer hvor mye strøm bilen din klarer å ta imot.

En hurtiglader derimot, bruker samme type strøm som bilen, slik at dette går rett til batteriet. Da kan bilen klare å ta imot opptil den effekten som bilselgeren lovte deg, avhengig av temperatur og ladekurve som nevnt over.

Relaterte blogginnlegg

Aktiviteter i baksetet
17. februar 2021

Aktiviteter i baksetet

Bilferien kan fort bli lang med trøtte barn, slitne sjåfører og co-piloter. Vi deler våre tips til aktiviteter under bilturen og hva du kan gjøre når du stopper for å lade.

Lading
Roaming med oss i Kople
9. februar 2021

Roaming med oss i Kople

Roam like Home er et kjent uttrykk fra Telenor, for å beskrive at du kan surfe på mobilnett utenfor ditt geografiske område. Nå har begrepet også fått fotfeste i ladeverden, og spres utover ladenettverket i Norge. Hva betyr det egentlig? 

Lading
Slik kurerer du rekkeviddeangsten med Kople
11. november 2020

Slik kurerer du rekkeviddeangsten med Kople

Vi ønsker å kurere din rekkeviddeangst med å være tilgjengelig der du ønsker å stoppe, og gi noen gode råd på veien!

Lading